Eerste PYOP workshop groot succes!

Vrijdag 23 oktober 2015 is het dan eindelijk zover: na een aantal try-outs op verschillende locaties vindt de eerste échte Pimp Your Online Profile workshop plaats! Locatie: de Volksuniversiteit. We hebben daar naast een geweldige, lichte ruimte nog twee andere lokalen voor onszelf. Sterker nog: omdat het toevallig deze week herfstvakantie is, hebben we eigenlijk het héle pand tot onze beschikking!

Om negen uur zijn de eerste pimpers ter plaatse om de laatste zaken door te spreken: de strakke planning, de presentatie, de lunch maar ook de cocktails na afloop. De drie deelneemsters, ontzettend leuke, enthousiaste dames, zijn ook keurig op tijd, zodat de workshop daadwerkelijk om tien uur kan beginnen. In het plenair gedeelte vertelt Jitske Naberman tijdens een heldere presentatie over online identiteit in het algemeen en social media, met veel tips en trends. Daarna vertel ik in het kort iets over schrijven voor het web (samenvatting: houd het kort). Daarna brengt Roeselien Wekker de deelnemers in een half uur op de hoogte van het belang van een goede presentatie en stoomt zij ze klaar voor de pitch die Laura Elsman later die dag op video zal opnemen. Iedereen vindt dat toch wel erg spannend en daarom helpt ze de dames ook alvast flink op weg met het daadwerkelijk schrijven van deze pitch.

Daarna is het tijd voor de één-op-één sessies met de deelnemers. Ik ga aan de slag met een dame die ontzettend veel ervaring heeft in het adviseren van organisaties. Zij wil voor zichzelf aan de slag, maar heeft nog geen website; haar teksten zijn wel zo goed als klaar, zodat wij daar samen naar kunnen kijken. Erg prettig voor mij: het is altijd makkelijker met bestaande tekst aan de slag te gaan dan deze ter plekke te verzinnen. Hoewel zij heel goed weet wat ze wil, kan ik haar gelukkig verder helpen met de tekst door te hameren op het feit: houd het kort, probeer tot de kern te komen en overbodige informatie te schrappen. Makkelijker gezegd dan gedaan…
De ochtend is voorbij gevlogen: het is alweer tijd voor de lunch. Zij gaat daarna aan de slag met Renate Buschman, de fotografe, en ik krijg de tweede deelneemster onder mijn hoede terwijl de derde deelneemster al door Laura op video wordt gezet. Ergens tussendoor heeft Bendert  Feenstra ook nog voor alle deelnemers een site op WordPress gemaakt!

Hoewel de tweede deelneemster nog niet echt veel tekst op papier heeft, kan ik haar gelukkig wel goed op weg helpen: alle deelnemers hebben immers al hun tekst voor de videopitch opgeschreven. Hoewel we deze tekst niet direct op de website kunnen zetten, bevat deze natuurlijk heel wat interessante informatie die we prima voor de website kunnen gebruiken. Gelukkig voor mij is er tussen de tweede en derde deelnemer een korte pauze om op adem te komen/. De deelnemers hebben die luxe niet: die werken aan de website, worden gefotografeerd, bereiden hun pitchfilm voor die later wordtt opgenomen of ze zijn bezig met hun webteksten.

Ongelofelijk snel is het dan tijd voor alweer het laatste onderdeel: het PR offensief van Jennifer Delano: hoe verkoop je jezelf en jouw verhaal aan de media? Erg verhelderend  en soms “in your face”, maar zeker inspirerend. Om vijf uur is deze workshop alweer ten einde. De deelnemers zijn heel enthousiast en één ding is zeker: dit smaakt naar meer!

Een nieuwe datum voor de volgende workshop hebben we al: maandag 16 november, weer bij de Volksuniversiteit. Geef je hier op!

Advertenties